Wednesday 30 March 2011

Fixie Kau Kenapa?

Aku tatau kenapa aku makin tak suka fixie. Errr not fixie as in the bike but the riders who make the culture (culture???) looks like a piece of bullcrap! Before I explain why, let me tell you something about fixie and I.


I used to love fixie, VERY MUCH! It's a type of bike that has fixed gear, means you'll have to ride the pedals all the time and since it also has no hand brakes, you have to reverse your pedal cycling to slow down or stop. Enough with the fact! I was even starting to make love to it after watching this video by 30 Seconds To Mars' Kings and Queens,





How awesome is that! Ramai2 kayuh fixie dengan basikal yang sangat stylo siap cosplay bagai.


Tapi di Malaysia ni? Ya Rabbi. Anak2 Melayu ni mudah sangat terpengaruh. Kerana sebilangan fixie riders habis semua riders yang lain terpalek tahi. Aku tak kisah la korang nak kayuh merata-rata, bila-bila masa pun. Aku kalau dapat fixie sebijik harus la aku ride. TAPI jangan la sampai menyusahkan driver kereta woi!!! Cukup lah dengan rempit naik motor sana sini, nak tambah pulak dengan pengayuh fixie ni.


Aku tau basikal korang cun gile tapi kalau kau dah bawak tengah2 jalan, pastu ada kereta honk kat belakang, TOLONGLAH KE TEPI. Jangan la nak berlagak buat bodoh dengan basikal awak tu terus ride kat tengah2 jalan tu. Ya Allah!!! Ini berlaku depan mata kepala berjambul aku sendiri beb. Ridersnya budak2 sekolah. Kecik2 dah menyusahkan orang. Hadoihhhhhh


Lagi satu aku pernah nampak. Sorang rider ni siap berlagak macam kau tu bawa motor nak langgar lampu merah. I mean, WTFFfffffuuuuuuuuuuuuu???? Kau gile???? Kau tu bukannya pakai helmet bai! Haihhhhhhh. Pun budak sekolah jugak!!! Budak2 zaman sekarangggggg..


Benda ni pun mungkin tak ramai yang dah experienced tapi sebelum benda ni menular, baik aku shout out awal2. Korang nak naik basikal bawak la tepi2 jalan. Kalau ditakdirkan satu hari kau block jalan driver kereta yang panas baran tahap Incredible Hulk, mati katak kau kalau dia "touch N go" kau. Kena pulak kat jalan2 gelap. Memang kalau keluar berita aku tepuk tangan seminggu.


Whatever it is, aku sokong dan aku sendiri minat dengan fixie tapi please know your boundaries. Ya, aku tak mampu nak beli fixie tapi at least aku tahu apa yang tak patut dibuat dan aku kenal fixie lagi lama dari korang, zaman dalam FB nama group fixie still RADSKL RATSKL (if i'm not mistaken ejaannya).


Okay. Please, after this, ride safely, jangan nak buat jalan tu macam atok kau yang kasi signature untuk kelulusan JKR. Riding bicycle is good for your health but please be a good rider.


Feel free to comment and if you wanna tell me how Malaysia's fixies culture organized, or if you have some sort of code or whatsoever, let me know in the comment. Leave some links would be nicer. I'd like to know.


Amios Adigos!

2 comments:

Abang Zam said...

ahahaha..aku dah tau ape tu fixie!
kahkahkah

masia ni macam2 semua ikut mak bapak..mana ada ikut peraturan

d' Mekdy said...

hehe tu belum aku post link wikipedia pasal fixie lagi, lagi kau tahu pasal fixie. haha

yg tak tahannya abg zam, budak2 skolah yg kurg ajaran ni sume nak pijak kpala je skarang. apa mak bapak diorang tak ajar ke?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...