Wednesday 30 March 2011

Keterujaan Tioman 2011!!! Siri 1

Yeah! Finally! Setelah berapa abad plan  selepas kejayaan pergi ke Perhentian dan Redang, akhirnya berjaya juga menjejak kaki dan buang air di Pulau Tioman! Wohoooo!!! Okay, to tell you the truth, asalnya nak plan pergi dengan kawan2 study dulu ramai2 tapi apakan daya, masing2 sibuk dengan kerjaya masing2, macam dah lama tak buat trip kan. Makanya, sorang kawan ni bersama budak2 ofis beliau telah mengajak aku dan housemates aku (Sarep dan Fik) untuk mengejoin beliau pergi Tioman. Asalkan ada member tiga orang, aku sanggup pergi bercuti dengan strangers. MUAHAHAHAHAHA



Gumbira bukan kepalang! Jumaat haritu, bertolaklah kami dari TBS (Terminal Bersepadu Selatan) di Bandar Tasik Selatan dengan menaiki bas Transnasionalism pukul 11.30 ke Mersing. Alaaa, TBS tu stesen bas yang baru tu. Aku rasa perjalanan bas ekspres ke selatan Malaysia semua bersepadu kat TBS ni. So, apabila siapnya stesen Pudu baru tu, yang ke utara Malaysia semua bersepadu di sana pulak.


Anyways, TBS ni awesome gila!!!!!! Sumpah macam airport, nice gile beb! Selama ni aku nampak dari stesen LRT BTS je bangunan tu. Interior mmg nice gile. Kalau korang dah tahu pasal TBS ni dah lama dah, korang patut berbangga sebab aku noob baru tahu. HAHAHAHA. Well, aku tanak explain banyak, let my pictures and captions tell the rest :) (maaf kualiti gambar kureng, hanya bantuan kamera hp 5mp aku je walaupun aku ada dslr, tapi malas ya amat nak keluarkan haritu)


Ni ruang legar. Blah kanan ada tempat menunggu and kiosk. Blah kiri ada kedai topup

Ni lah ruang menunggu tu. Yang kaler oren tu kiosk

See! Siap ada skrin tivi for arrival and departure schedule yo! Japgi lagi hebat, sabar ya

AbeJib atau YB2 atau retis2 kalau datang sini, kat sini lah kut tempat diorang lepak dan menunggu

Ini dah macam kat OU boleh tahu informasi tentang TBS nih

Ni pulak memang sejibik macam KLIA, nak pergi tempat bas kena turun esketator (typo disengajakan) dan siap ada pegawai jaga. Fuhhhhh

Ruang legar yang lebih luas. Void double volume FTW! Kat atas tu semua tempat makan dan shopping

See! See again!!! Board LED besar bagak untuk bus schedule! Kagum woiiii!!! *nangis2*

Designed information counter. Bagus jugak tade orang jaga, tayah susah2 nak posing aku tangkap gambar

Tempat jual beli tiket bas. Three words: Awe So Me!

Lepas turun esketator tadi, sampailah tempat tunggu bas bertolak. Infrastruktur 1Malaysia yang dibanggakan -_-"

Ruang ketibaan. Sampai je TBS terus masuk melalui pintu ni

Ini pula arrival lanes. Sorry gambar tapahape sebab time ni mata memang rabak, dalam otak pikir nak tidur je. Tapi boleh nampak kan yang setiap bus lane ada esketator masing2. Superb gile!!!


Best bukan kamu tahu? Aku kagum gile siap vlogging lagi you,





Aku tatau nak kata apa tapi tak kesah lah orang nak kata membazir ke buat besar2 stesen bas macam airport. Janji dah tak macam stesen Pudu yang dulu, sungguh rasa tak secure. Aku dulu kalau pergi sana memang rasa tak selamat. Mana tak nya, member aku je dah berapa ramai kena pow. Dengan ulat tiket merata. Fuh, TBS memang penyelamat ah. At least bas ke selatan dah diasingkan, kurang lah sikit jam kat KL tu.


Nak pergi sini boleh naik LRT Star atau komuter turun kat stesen Bandar Tasik Selatan. Pastu kalau nak balik rumah in case bas sampai malam2 buat, teksi memang banyak. Tapi macam biasalah kena bayar double. Aku naik dari TBS ke wangsa maju kat meter tulis lebih kurang RM25 tapi ada tambahan sampai kena RM60. Agak hampeh tapi mampus ah, janji boleh tidur kat rumah. Nasib baik naik 3 orang, so sorang RM20. Hehe


Sekian siri 1 Tioman. Siri 2 kat Mersing pulak dalam next entry.


Amios Adigos!

6 comments:

topo said...

hohoho aku sangat tertarik dengan Infrastruktur 1Malaysia tu hahaha

d' Mekdy said...

hahaha tolonglah kagum dgn benda tu. errr apa fungsi pun aku tatau. haihhh

danial said...

mek,aku rs paling kagum ialah arrival lanes punya ambience.. SUPERBBB!! Ada 4 5 lanes, stiap satu lane ada esketator!!? Itu tingkat tmpt kta turun, xtau la tingkat lain cmana.. Tp apakan daya kte smua da malas amek gambo,mate da pijor nk tdo.

d' Mekdy said...

@danial
eh betul lah danial. Aku ada tangkap gmbr arrival lanes and aku baru letak dlm post. hehe
yeah! mmg superb! walaupun ade org langsung pun tapi tak terasa hostile pun. dan yes, esketator utk setiap lane!!! gile awesome!!!! aku rasa mmg tu je kut tingkat arrival, sbb mcm byk jgk lane kan.
btw, mata aku pun pijor, so kau tgk la gmbr tu mcm mana. hahaha

nud-dya said...

atuk..... cu pn bangga walaupn x penah pi sana....
hehehe.... cool ape....

d' Mekdy said...

@nadia
cucuuuuu!!! wahhhh cucu pun baca blog atok! hehehe. thanks cu! btw, mmg cool gile TBS ni. ni la baru daya penarik org naik bas plka. hahaha ;p

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...